Společnost Mobile Industrial Robots (MiR) oznámila, že DENSO, přední automotive subdodavatel, zlepšil nasazením šesti autonomních mobilních robotů (AMR) MiR250 efektivitu, ergonomii a pracovní motivaci zaměstnanců a překonal aktuální limity pracovního trhu. Roboty firma DENSO používá pro přepravu materiálu k výrobě komponent hnacích ústrojí ve svém výrobním podniku v americkém Tennessee s rozlohou výrobní plochy 74 000 čtverečních metrů. Od nasazení prvního robota MiR v roce 2020 firma úspěšně realizovala více než 500 000 jednotlivých misí, přičemž zaznamenala návratnost investice (ROI) za méně než rok.
DENSO, jeden z největších globálních zákazníků MiR, provozuje AMR roboty od MiRu ještě na dvou dalších lokalitách v USA a také ve třech závodech v Evropě a dvou v Asii. Podle Travise Olingera, manažera logistiky a automatizace ve společnosti DENSO, společnost upřednostnila AMR před automaticky naváděnými vozidly (AGV), protože AMR zvládají samostatnou navigaci, rychlé mapování a nabízejí možnost rychlých a flexibilních změn, bez potřeby nákladné infrastruktury zabudované v podlaze výrobních podniků.
„Autonomní mobilní roboty byly jasnou volbou pro naše extrémně dynamické prostředí, o kterém jsme věděli, že bude vyžadovat pravidelné změny tras,“ uvedl Olinger. „Po testování AMR od několika různých výrobců jsme si uvědomili, že roboty MiR přinášejí významné výhody v oblasti flexibility, bezpečnosti a uživatelské přívětivosti. MiR nabídl možnosti používat pro komunikaci s roboty rozhraní REST API. Dále nám velmi vyhovuje intuitivní povaha softwaru MiR Fleet, snadnost mapování, snadnost vytváření misí a změny lokace – to vše bylo u MiRu ve srovnání s ostatními zvažovanými platformami extrémně intuitivní.“
Roboty MiR250 jsou ideální díky své rychlosti 2 m/s, užitečnému zatížení 250 kilogramů při manipulaci s těžkými kovovými součástmi a schopnosti navigace i v úzkých prostorách. Integrovaný zvedák v robotech MiR250, které přepravují vozíky ROEQ, umožnil společnosti DENSO rychle expandovat do dalších oblastí s využitím stejné platformy a úprav pro každé konkrétní použití. Když pak tým techniků průběžně dostane dodatečné požadavky k automatizaci přepravy, může snadno navrhnout specifické nadstavby, což jednak pomůže uvolnit prostor, ale také zvýšit flexibilitu a urychlit přínosy.
Zaměstnanci DENSO museli dříve při přemisťování materiálu mezi výrobou a skladem ujít denně téměř 20 km a trávili asi 60 procent času jen manuální manipulací s vozíky. Pilotní projekt pro automatizaci přepravy s pomocí AMR tyto manuální úkoly eliminoval a umožnil šesti pracovníkům přejít na více motivující práci. Projekt se rychle rozšířil a komponenty tak začaly být dopravovány přímo do výroby v režimu „just-in-time“. Podpora robotů mezi zaměstnanci rychle vzrostla a i pracovníci v jiných oddělení nyní vítají pomoc robotů v oblasti zásobování, údržby a dodávek náhradních dílů. Společnost DENSO navíc nedávno zakoupila pět robotů MiR500 pro budoucí projekty, které vyžadují vyšší užitečné zatížení.
„Automatizace opakujících se a namáhavých úkolů pomocí nových technologií usnadňujících práci nám pomohla udržet naši stávající pracovní sílu,“ řekl Olinger. „Měli jsme spoustu otevřených pracovních míst pro činnosti s vyšší přidanou hodnotou v rámci výrobního prostředí. Chtěli jsme platit lidem, aby vyráběli díly, které generují peníze, a ne jim platit jen za přepravu dílů, což peníze naopak stojí.“