Společnost Moneta Money Bank, jedna z největších bank působících na českém trhu, prohloubila několikaletou spolupráci se společností Oracle s cílem modernizovat databázové technologie banky a urychlit její digitální transformaci.
Moneta Money Bank získala v posledních letech několik ocenění za technologické inovace. Přestože banka provozuje poměrně rozsáhlou síť poboček, intenzivně investuje do zlepšování digitální zkušenosti svých klientů. Již prakticky všechny produkty banky, ať už jde o úvěry, hypotéky nebo refinancování, lze založit plně on-line. Banka má zhruba 1,5 milionu klientů a 100 tisíc komerčních zákazníků, převážně z řad malých a středních podniků. V posledních letech roste na českém trhu jak organicky, tak i prostřednictvím cílených akvizic. Růst, digitalizace vlastního provozu i investice do zákaznické zkušenosti znamenají rostoucí nároky na IT systémy.
Již v roce 2016 nasadila Moneta Money Bank řešení Oracle Exadata. Volba databázového řešení Oracle na integrovaném, optimalizovaném hardwarovém systému vyplynula ze skutečnosti, že banka provozovala rozsáhlou implementaci datového skladu. Požadavky na výkon dokázaly splnit pouze systémy Exadata. Moneta Money Bank systémy Oracle Exadata rozšířila a v roce 2021 nasadila také řešení Exadata Cloud@Customer, které představuje implementaci služby Oracle Exadata Cloud Service v lokálním (on-premises) prostředí. Toto řešení spojuje výhody cloudu a on-premise systémů. Data jsou umístěna v datovém centru zákazníka (pro finanční instituce spravující klíčová data je takové řešení mnohdy výhodnější nebo i přímo nezbytné vzhledem k legislativním předpisům), nicméně správu a údržbu systémů zajišťuje poskytovatel stejným způsobem, jako by se jednalo o cloudovou službu. Stejně jako v případě cloudu zákazník platí podle skutečné spotřeby, což přináší pružný cenový model bez nutnosti velké vstupní investice. Cloudové technologie Oracle tak zákazníkovi umožňují adopci cloudu způsobem, který je pro něj nejvhodnější a podporuje také různé hybridní modely. Společnost Moneta Money Bank tak například své prostředí rozšířila o Exadata Cloud@Customer namísto migrace na plně cloudové řešení v podobě Oracle Cloud Infrastructure.
„Snažíme se využívat výhody cloudových služeb Oracle. S řešením Exadata Cloud@Customer máme k dispozici např. systém nasazování oprav a podporu jako v cloudu, a to bez ohledu na to, že vše funguje v našich datových centrech,“ uvádí Jakub Valenta, ředitel informačních technologií (CIO) společnosti Moneta Money, a dodává: „Na cloudu ve vlastním datovém centru oceňujeme také nízkou latenci celého řešení.“
Nejkritičtější databází pro provoz banky je úložiště provozních dat. Z hlediska kapacity se nejedná o největší databáze v bance, nicméně k ní přistupují všechny aplikace internetového bankovnictví i jednotlivých poboček banky, aby získaly integrovaný pohled na klienta. Tato databáze proto musí vydržet vysokou zátěž a mít co nejnižší latenci. Moneta Money Bank používá i databázové technologie od jiných dodavatelů, ale kritické pracovní úlohy se provozují na systémech Oracle, které jsou hlavní databázovou platformou.
„Naši banku navíc v nejbližší době čekají podstatné změny. Oracle Exadata Cloud@Customer nám poskytuje obrovské možnosti škálování. V tuto chvíli nevyužíváme řešení zdaleka na 100 % jeho kapacity, ale očekáváme, že budeme dále růst a chystáme se také aktualizovat i naše hlavní IT systémy. To všechno bude vyžadovat nová testovací prostředí. Podstatné rozšíření provozu bude přitom díky Exadata Cloud@ Customer možné provést velmi rychle a jednoduše, bez nákupu a zprovozňování nového hardwaru nebo softwarových licencí,“ říká Jiří Mizera, ředitel pro data a IT infrastrukturu v Moneta Money Bank.
„Organizace poskytující finanční služby, jako je Moneta Money Bank, potřebují dnes více než kdy jindy rychle zavádět nové technologie, udržovat rychlost inovací a zároveň plnit přísné požadavky na bezpečnost a lokální ukládání svých dat, to vše ve stále se měnícím regulatorním prostředí. Řešení Oracle Exadata Cloud@Customer je navrženo tak, aby finančním institucím pomohlo dosáhnout potřebné rovnováhy mezi agilitou cloudu a spolehlivostí on-premises řešení,“ uzavírá Monika Hálová, senior account manager pro cloudové platformy ve společnosti Oracle.