Salesforce: Maloobchodníci musí odstranit třecí plochy, protože inflace brzdí růst online prodeje

První čtvrtletí roku 2022 je již ve zpětném zrcátku a údaje Salesforce Q1 Shopping Indexu ukazují meziročně 3% pokles online prodejů. Jedná se tak o první zaznamenaný pokles v devítileté historii globálního indexu.

Jaký to má dopad: Vliv na kupní sílu spotřebitelů měla inflace (v březnu se průměrná prodejní cena v USA zvýšila o 11 %), problémy v dodavatelském řetězci a ekonomická nejistota. To vedlo k poklesu online nákupů po několika čtvrtletích nebývalého růstu.

Údaje společnosti Salesforce naznačují, že při meziročním poklesu globálních výdajů o 3 %, poklesu návštěvnosti o 2 % a poklesu objemu objednávek o 12 % se důvěra spotřebitelů a online tržeb do konce roku pravděpodobně vyrovnají. Pozoruhodné je, že v Evropě výrazně poklesly online tržby (-13 %) a objem objednávek (-17 %), protože lidé čelí prudkému růstu cen pohonných hmot a válce na svém kontinentu.

Pohled společnosti Salesforce: “Inflace konečně dohnala očekávanou výši utrácení a spotřebitelé nakupují méně zboží u menšího počtu prodejců,” uvedl Rob Garf, viceprezident a generální ředitel pro maloobchod ve společnosti Salesforce. “Pravděpodobně se nejedná o dočasný způsob myšlení, ale o signál větší změny chování spotřebitelů. Aby tuto situaci maloobchodníci vyřešili, musí odstranit třecí plochy mezi fyzickými a digitálními kanály tak, aby přilákali a udrželi své věrné zákazníky.”

Rychlá fakta:

  • Globální ekonomika nadále pociťuje napětí v napjatém dodavatelském řetězci, protože přetrvávají výluky pracovních sil a uzavření šanghajských přístavů.
  • V prostředí dlouhodobých tlaků a zpoždění v dodavatelském řetězci se počet SKU (skladových jednotek) v 1. čtvrtletí 2022 snížil o 3 % ve srovnání s 1. čtvrtletím 2021.
  • Mezi kategorie výrobků s největším poklesem zásob patřily např:
  • Hračky a učení (-23 %)
  • Spotřebiče (-12 %)
  • Flexibilní platební možnosti, jako je například Buy Now Pay Later (BNPL), nabízejí spotřebitelům záchrannou síť v nejistých dobách, která jim dává možnost provést nezbytné nákupy okamžitě a splácet je postupně.
  • 9 % celosvětových digitálních výdajů v 1. čtvrtletí 2022 bylo uskutečněno pomocí BNPL, což je meziročně o 20 % více a o 9 % více než ve 4. čtvrtletí 2021.
  • Ve Velké Británii tvořily BNPL v 1. čtvrtletí 2021 12 % výdajů – meziročně o 37 % více.
  • Nejvyšší míru využití BNPL v 1. čtvrtletí zaznamenalo Německo, Belgie, ANZ a Nizozemsko, zatímco největší meziroční nárůst Francie, Itálie, Španělsko a Kanada.

Rozšiřte si obrázek: Vzhledem k exponenciálnímu růstu cen pohonných hmot, rostoucímu nedostatku zboží a pokračujícímu růstu inflace, které ovlivňují globální výdajové návyky, se možná brzy přiblíží zásadní změna spotřebitelského optimismu. To by mohlo snížit výdaje po zbytek roku – což nutí maloobchodníky, aby ve svých propagačních materiálech citlivě vyvažovali stimulaci poptávky a optimalizaci marží.